پژوهشی در اباحهی اموال کافران حربی از نگاه فقه شیعه
نویسنده
چکیده مقاله:
احترام اموال، از مقاصد مهمّی است که شارع مقدس در راستای دستیابی به آن، احکامی را وضع کرده است. در فقه به مواردی برخورد میشود که به نظر میرسد از ارزش و احترامی که شارع برای اموال دیگران گذاشته است، برخوردار نیستند، کافر حربی از این دسته اشخاص به شمار میآید. پرسش اساسی اینست که اگر مسلمانی به کشورهای کفار مسافرت کند، آیا میتواند بر اساس احترام نداشتن اموال ایشان به آنها دستبرد بزند و همانگونه که در اموال خود تصرف میکند، در اموال آنها نیز تصرف کند و یا نمیتوان به این دیدگاه باور پیدا کرد و تنها در اموال کافر حربی به معنای خاص، آنهم با شرایطی ویژه میتوان تصرّف کرد. این پژوهش کوشیده است تا با واژهشناسی کافر حربی و کاربرد آن در آیات و روایات به اثبات برساند، اصل اولیه، حرمت تصرّف در دارایی دیگران است، مگر کافر حربی که از ادله بر میآید اموالش احترامی ندارد. نکته دیگر اینست که از باب احکام ثانویه میتوان داراییهای کفار را محترم دانست؛ زیرا دستاندازی به اموال ایشان، سبب هتک حرمت اسلام و مذهب میشود که حرام است. اینگونه نیست که همهی کشورها کافر حربی به شمار آیند، بلکه قدر متیقّن از کافر حربی، کافرانی هستند که بالفعل در جنگ با مسلمانان میباشند و یا به فکر آسیبرساندن به آنانند، در این-صورت اموالشان با اذن حاکم شرع مباح است. در حقوق بین الملل نیز بر اساس اصل احترام متقابل، تفاهم و پیمانی که میان کشورها بسته شده است، مردم آنها نسبت به همدیگر معاهد بشمار میآیند که نتیجهی آن احترام و پاسداشت اموال ایشان است و از آنجا که برای ورود به یک کشور باید قوانین آنها رعایت گردد، کسی در کشور مقصد، حق دستاندازی به اموال دیگران را ندارد.
منابع مشابه
پژوهشی در اباحه ی اموال کافران حربی از نگاه فقه شیعه
احترام اموال، از مقاصد مهمّی است که شارع مقدس در راستای دستیابی به آن، احکامی را وضع کرده است. در فقه به مواردی برخورد می شود که به نظر می رسد از ارزش و احترامی که شارع برای اموال دیگران گذاشته است، برخوردار نیستند، کافر حربی از این دسته اشخاص به شمار می آید. پرسش اساسی اینست که اگر مسلمانی به کشورهای کفار مسافرت کند، آیا می تواند بر اساس احترام نداشتن اموال ایشان به آنها دستبرد بزند و همان گونه...
متن کاملمقدمهاى بر فقه اجتماعى شیعه از نگاه مقام معظم رهبرى
»فقه اجتماعى« در مقابل »فقه فردى«، نگرشى کلنگر و حاکم بر تمام ابواب فقه است. در این نگاه، استنباطهاى فقهى باید براساس فقه اداره نظام اجتماعى انجام شود و تمامى ابواب فقه ناظر به امور اجتماع و اداره کشور باشد. ازاینرو گسترهاى که در فقه اجتماعى مورد بحث قرار مىگیرد، تمامى ابواب و مسائل فقه خواهد بود; زیرا اجتماع و نظام اسلامى، شئون و زوایاى مختلفى دارد; مباحثى در حوزه اقتصاد، فرهنگ، حقوق، سیاس...
متن کاملقاعده نفی سبیل و چالش قانونپذیری اقلیتهای مسلمان در کشورهای غیر اسلامی از نگاه فقه شیعه
اقلیت مسلمان ساکن در کشورهای غیر اسلامی در پذیرش و پایبندی به قوانین این کشورها با برخی قواعد شرعی مانند «قاعده نفی سبیل» مواجهاند که سلطه حقوقی و قانونی کافران بر مسلمانان را از مصادیق سبیل منفی و ممنوع میداند. این مقاله با رویکرد تحلیلی بر اساس فقه شیعه ابعاد این موضوع را تبیین و با تقسیم احکام اسلام به مباحات و الزامات، وضعیت احکام اسلام از حیث ثبات و تغییرپذیری را روشن کرده است. سپس با ت...
متن کاملسقط جنین از نگاه فقه(شیعه) و حقوق کیفری ایران در مقایسه با حقوق کیفری ژاپن
سقط جنین یکی از معضلات مهم اجتماعی و یکی از موضوعات بحث بر انگیز در حقوق در عصر حاضر است. با توجه به مولفه های متکثر دخیل در ضوابط سقط جنین در هر کشور ،رویه های متنابهی در جهان قابل تمییز می باشد. اغلب کشورها در برهه های مختلف زمانی برخوردهای متفاوتی با مساله سقط جنین داشته اند.تحولات اجتماعی و مشارکت زنان در عرصه اجتماعی -اقتصادی منجر به ناسازگاری جنبه های نظری و عملی شده و زنان بدون توجه به ...
متن کاملحق انتخاب میان درمانهای نگهدارندهی حیات و مراقبتهای تسکینی از نگاه فقه شیعه
Patients with advanced, progressive, non-curable, or hardly cured illnesses, found themselves in a situation where therapeutic measures have no effect in improving their condition and health status and they are gradually pushed toward death. Care provided to the patient, during this period, is known as end-of-life care which include life-sustaining treatments and palliative care. Life- sustaini...
متن کاملادوار فقه مقارن در شیعه
در پیشینه علوم مختلف، تدوین کارنامه ادوار آن علم از جمله اسبابی است که به درک بهتر آن علم و شناختن فراز و فرود آن علم کمک بسیار میرساند. در زمینه فقه اسلامی هم که از شاخههای علوم اسلامی بیرون نیست، این مقوله صادق است و دانشمندان بسیاری برای علم فقه، ادوار و دورههای تاریخی را طرحریزی کردهاند. اما متأسفانه در تعیین ادوار برای فقه مقارن و تشکیل تاریخچة مجزایی برای این علم، چه در شیعه و چه در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 34
صفحات 85- 108
تاریخ انتشار 2017-05-02
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023